Wednesday 11 February 2015

Tips ke Korea

Anyeonghaseyo. Ok. Dah lama sangat tak post entry dekat blog. This time nak cerita sikit pengalaman ke Korea Selatan. Masuk ni dah tiga kali aku pergi. Kenapa nak pergi tempat sama? sebab oppa semua kat sana. hahahhaa

Bertolak dari Malaysia pada 29 Januari 2015 pukul 7.35. Sampai Korea dalam pukul 3 petang. Sampai sana terus cari convenience store nak beli T-Money card. T -money card ni kiranya macam Touch n go kita la. Korang boleh guna kat mana2 je termasuk subway, bas dan kadang2 ada taxi yang accept T-money card ni. Pendek kata isi je anggaran berapa lama korang tinggal kat Korea lepas tu guna je kad tu untuk trnsportation. Sebab aku tinggal kat sini lebih kurang nak dekat 2 minggu, so aku decide isi dalam 40,000 won. Lepas tu terus naik train dari airport terus ke stesen Hongik University sebab guesthouse yang aku duduk tu dekat area Hongdae.

Cerita pulak pasal guesthouse, kenapa aku pilih Boa Guesthouse. Sebab guesthouse ni sangat pentingkan orang Islam macam kita yang susah nak cari makanan halal dekat Korea. Peralatan memasak untuk orang muslim akan diasingkan dan orang muslim je tau password untuk bukak laci kat dapur tu. Diorang ada jugak sediakan bilik solat dekat tingkat 5. Selain tu kalau nak order makanan halal kat sini pon boleh contohnya macam ikan bakar mackerel, sondobue jigae, bibimbap. So memang selesa la kalau duduk kat sini.  Kalau korang memang selalu duduk sini, staff diorang akan bagi discount and korang akan dapat membership card. Tak ke untung macam tu. Jadi sebabkan muka aku memang akan duduk sini bila gi korea, dapat la discount 20%.

Dalam banyak2 tempat dekat Korea, aku memang suka Hongdae sebab kat sini kedai2 memang buka sampai malam. Tiap2 malam akan ada street performance. So, sambil cuci mata boleh la dengar oppa menyanyi. auuwww...hahhaaha

Sampai je sana pastikan korang dapatkan maps dekat tourist information counter. Sebab semua tempat2 dekat Korea ni besar. Nanti tak tahu mana jalan balik. And kalau boleh survey jugak discount yang kita boleh dapat sebab selalunya tempat pelancongan kat sini akan bagi discount untuk foreigner contoh macam Everland. Korang boleh buka laman web atau  Dan jangan lupa kalau beli cosmetics jangan buang pulak resit sebab nanti korang boleh dapatkan tax refund dekat airport sebab cosmetics kat sini semua tax free. 

Sebabkan sampai Korea dah petang dan cuaca yang sangat sejuk tak terkata, aku decide duduk je dalam bilik. Esok pagi baru rancang pergi mana. hehe

Next entry nanti aku akan ceritakan tempat menarik nak membeli belah dekat sini

 Tungguuuuuu.....



No comments: